Inte bara skidor för Rossignol
Det blir mer mode hos klassiska skidmärket Rossignol. Det svenskägda varumärket breddar sig nu, med förebild från Helly Hansen. Och två internationellt namnkunniga designers är med på tåget.
Affärstidningen Dagens industri skriver i helgen kring hur Rossignol nu ska börja göra mer kläder.
I dagarna köpte modeinvesteraren Sandbridge capital in sig i Rossignol med en minoritetsandel. I sitt stall har köparen såväl Tommy Hilfiger som förre Guccichefen Domencio de Sole . Tillsammans ska man bygga en ny modeorganisation inom det som fram till nu i huvudsak varit i skidmärke, med skidtillverkning sedan 1907.
Helly Hansen inspirerar
Dagens industri beskriver Altors Hugo Maurstad som ”hjärnan bakom” breddningen. Det var också han som var ansvarig för Altors investering i Helly Hansen, en investering som enligt affärstidningen gav fem gånger pengarna.
– Rossignol är den nästa största producenten av utförsskidor. Man har ett starkt varumärke och starka markndsposition på skidor, men skidor köper man bara en gång vart femte år. Det här gör att konsumenterna kan interagera med varumärket varje år, säger Hugo Maurstad i intervjun med Dagens industri.
Och resan med Helly Hansen inspirerar:
– Rossignol har idag en brett konfektionsutbud, det kommer vi att utveckla ytterligare på basen av de erfarenheter vi har haft med Helly Hansen. När det gäller övriga produkter är allting bara på idéstadiet. I den frågan kommer vi att arbeta i nära samarbete med Rossignols ledning och titta på vad som är förnuftigast, sade Altors Pål Stampe till tidningen Sportfack i somras.
Uppgifter i Le Figaro tyder på att det också finns tankar på att Rossignol utöver kläder också ska kunna breddas till ett märke för annan hårdvara än skidor, som sportcyklar och tennisracketar.
Gör åter vinst
Rossignal omsatte motsvarande 2,1 miljarder kronor förra året och har hittills i år haft en tillväxttakt på 10 procent, enligt affärstidningen Dagens industri. Och enligt Svenska dagbladet utgörs kläder och accessoarer runt en tiondel av Rossignols omsättning.
I Rossignolgruppen ingår förutom varumärket Rossignol Dynastar för skidor, Lange för pjäxor och Look för bindningar.
I en artikel i somras i Svenska dagbladet tecknas bilden av Rossignol, ett företag som för fem år sedan var i kris när det köptes upp av det australienska investmentbolaget Macquarie. Efter rationalisering och bantning gör koncernen åter vinst.