23948sdkhjf

Detaljhandelns mest personaltäta bransch?

Det är inte i alla butiker som kunden måste gå runt och leta för att hitta personal som kan hjälpa till. En bransch som verkligen satsar på säljande personal är kosmetika- och parfymbranschen, något som många andra borde ta lärdom av, skriver Patrik Johansson i en krönika på dagenshandel.se.
Ibland har jag på min blogg förfasat mig över att servicen i vissa branscher inte är riktigt vad den borde vara. I tider då marginalen sakta krymper för många detaljhandlare så är lönebudgeten en av få parametrar kvar att skruva på vilket medför färre säljare framför kunderna. Det gynnar självklart inte servicen i butik.

Jag har dock sett ett undantag som blir tydligare och tydligare. Kosmetika- och parfymbranschen som är hårt konkurrensutsatt nu med flera nya utländska aktörer och produkter som lätt kan köpas på nätet, verkar bemöta hoten med att ha mer personal i sina butiker.



Idag gjorde jag en rundvandring i Stockholm City för att göra research till en föreläsning på Bergs senare i veckan. Då föreläsningen ska beröra just varumärken inom parfym så fick jag besöka Åhléns, NK och Sephora för lite observationer.


Alla tre hade otroligt gott om personal på säljgolvet. Alla kunder jag såg fick hjälp och frågan är om inte andelen kunder som köper något utan personlig kontakt är rekordlåg i just de observerade butikerna. Av det jag överhörde så verkar det inte vara något fel på entusiasmen hos personalen heller. Så det är inte bara hjälp och service, utan det är kunskap bakom också.



Jag tycker det är kul att se att en bransch vågar gå emot strömmen på det sättet. Troligen så får de tillbaks de extra lönekronorna i form av ökad omsättning.


Att den branschen också är världsmästare (enligt mig!) i att bygga butiksmiljöer gör inte saken sämre. Det är ett rent nöje att gå runt och spana i de här butikerna, trots att jag är lågkonsumerande själv av deras produkter.


Många branscher skulle må gott av att se hur kosmetika- och parfymhandlarna gör och ta efter det som passar dem.


Patrik Johansson, Retailväxt AB, www.retailvaxt.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079