Där handlar vi helst
Ett brett utbud av butiker och möjligheten att få en upplevelse, det avgör var kunderna beger sig på shoppingturen. Att det ska vara rent, prisvärt och bekvämt i köpcentrumet ses som en grundförutsättning.
Undersökningen visar att majoriteten, 88 procent, främst är ute efter ett brett butiksutbud och en shoppingupplevelse när de väljer var de ska göra sina inköp. De viktigaste faktorerna för samtliga konsumenter är alltjämt att köpcentrat ska vara rent, prisvärt och bekvämt.
Kvinnor och unga bra på sociala media
De yngre shopparna (18-24 år) lägger vikt vid det sociala, och uppskattar möjligheten att kunna umgås och få en social upplevelse.
Kvinnor (36 procent), ungdomar 18–24 år (40 procent) och höginkomsttagare (35 procent) är de som i högst grad använder sig av sociala medier för att hålla sig uppdaterade kring butikernas specialerbjudanden och events.
Regionala skillnader
Här kan man se stora regionala skillnader mellan de yngre konsumenterna, endast en knapp fjärdedel av konsumenterna i Tyskland använder sociala medier jämfört med 60 i samma åldersgrupp i Rumänien och ännu fler i Turkiet.
Män och kvinnor i Storbritannien och Danmark är de som är minst engagerade när det gäller att hålla sig uppdaterade om shopping via sociala medier.
Mer underhållning i köpcentrat
– Den övergripande shoppingupplevelsen kan vara helt avgörande för ett köpcenters framgång, säger Peter Gold , chef för internationell handel på CBRE och fortsätter:
– När konsumenterna blir allt mer krävande tvingas köpcenterägare i större utsträckning investera för att göra sina köpcentra mer "upplevelseorienterade" i syfte att öka både antalet besökare såväl som tiden som besökarna tillbringar i köpcentret. Förstklassiga matställen, underhållning, events och lekområden för barn och vuxna blir allt vanligare.
Bra restauranger uppskattas
Konsumenter rankade förekomsten av bra restauranger som en tilltalande faktor när de valde var de skulle handla. Unga konsumenter (18–24 år), framförallt i Storbritannien och Irland (ungefär en tredjedel), såg dessutom bra restauranger antingen som en extremt viktig eller väldigt viktigt faktor hos en shoppingdestination jämfört med en femtedel av konsumenterna som helhet.
– Detta resultat går hand i hand med den utveckling vi ser i Sverige där nytillkomna gallerior och köpcentra som Mood och prisbelönta Emporia har fokuserat på ett brett utbud av högkvalitativ mat och dryck. Vår studie visar på vikten av att fastighetsägarna ser till vad deras köpcentra kan erbjuda konsumenterna utöver ren detaljhandel. För att säkerställa en långsiktig avkastning bör man överväga investeringar i faciliteter som tilltalar unga människor, säger Anders Malmgren , retailchef på CBRE i Sverige.
Bowling, wifi och kompisar
Undersökningen visar att nöjesfaciliteter som bio, bowling, gratis wifi och att köpcentret var en bra mötesplats för att träffa vänner på är viktiga attraktionsfaktorer, särskilt för unga konsumenter i de nordiska länderna och i Storbritannien. Speciellt verkar möjligheterna att träffa vänner vara viktiga för unga kvinnor.