23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln trampar vatten – missar nätmaten

Svenskarna e-handlar allt mer, men de är inte nöjda med den service de får. Förväntningarna är höga hos konsumenterna som gärna vill näthandla sin mat. Det framkommer av en undersökning, gjord av undersökningsföretaget TNS på uppdrag av det globala logistikföretaget JDA.
I SEPTEMBER i år fick 2033 svenskar över hela landet svara på ett antal frågor kring vilka önskemål och förväntningar de har på e-handelslogistik.
Resultatet bör vara en tankeställare för både butikskedjor och rena e-handlare.
Men än hälften hade upplevt försenade leveranser, nära 18 procent hade tagit emot skadat gods, 18 procent hade svårt att komma ifrån så att de hann hem för att ta emot varorna, och hela 10 procent hade beställt en vara som aldrig dök upp.
– Det finns en enorm förbättringspotential när det gäller logistik, säger Johan Reventberg, Sverigechef för JDA.

DET VISAR SIG ATT svenska kunder inte alls sitter fast i sina rutiner. De älskar inte att gå till butiker, utan de skulle mycket gärna vilja handla på nya mer bekväma sätt.
Att beställa varor på nätet för att sedan hämta upp kassarna i butik hägrar, särskilt för personer över 45 år. De yngre skulle föredra att få varorna hemlevererade direkt.
Det visar sig också att endast 28 procent av de svenska konsumenterna verkligen hade hämtat näthandlade varor i butik.
Hela 71 procent i undersökningen har angett att de skulle utnyttja en så kallad click and collectlösning om den fanns tillgänglig. Intresset är starkt i hela landet.

NÄR DET GÄLLER matleveranser från de större svenska dagligvarukedjorna är det hela 56 procent som anser att de skulle boka hemleverans av varor om möjligheten fanns. 36 procent skulle föredra att hämta sina kassar i butik, och 20 procent skulle vilja hämta upp sina varor i butik eller lager som är specialbyggd för e-handel.
– Det står helt klart att svenska konsumenter vill har en större valfrihet när det gäller leveranser av livsmedel, konstaterar Johan Reventberg.
Han berättar också att det är dagligvaruhandeln i både Tyskland, Storbritannien och Frankrike som leder e-handelsutvecklingen, medan den svenska dagligvaruhandeln har gjort på stället marsch mycket länge.

I DAGARNA HAR ICA smugit igång e-handel, och Bergendahls har en click and collectlösning kopplad till sitt nya koncept MAT. Samtidigt ökar matkasseföretagen i popularitet.
Johan Reventberg ser förklaringen till de svenska dagligvaruhandlarnas passivitet i att marknadsledande Ica inte har fått igång sin e-handel.
– Icas struktur med fristående handlare stödjer inte e-handel. Ett effektivt e-handelskoncept skulle bygga på en centraliserad verksamhet där kassarna packas och distribueras från ett centrallager, säger han.
Att Axfood och Coop valt att ligga och guppa i kölvattnet bakom marknadsledande Ica i stället för att satsa på e-handel, gasa förbi och ta marknadsandelar anser han lite gåtfullt:
– I Coops fall kan det handla om brist på pengar, medan det i Axfoods fall verkar vara bekvämlighet, är hans hårda dom.

HAN PEKAR PÅ paradoxen att svenskarna anses vara ett internetmoget folk, men att de svenska handlarna inte hänger med.
– Detta är bekymmersamt ur flera aspekter, dels kan svenska aktörer snabbt slås ut om en internationell spelare kommer in och erbjuder bekvämlighet, dels har svenska detaljhandelsföretag svårt att expandera utanför landets gränser eftersom de inte har tillträcklig erfarenhet för att kunna möta de internationella kundernas behov, säger han.
Johan Reventberg drar en ytterligare parallell till England.
– I den brittiska JDA-undersökningen finns frågan om kunden blir irriterad om ett varumärke har bytts ut mot ett annat när leveransen sker inom 2 timmar.
De flesta hade svarat ”ja” på den frågan.
– Leverans inom två timmar! Det finns ju inte ens på kartan i Sverige! Så visst ligger Sverige efter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062