De tar upp kapselkampen
Svenskarna älskar att fika. Kaffekapslarna omsätter idag 184 miljoner kronor och växer snabbt. I år är tillväxten 24 procent och väntas öka i minst samma takt kommande år. Och nu hårdnar konkurrensen om kapslekunderna.
– Vi har gått från att vara ett källarföretag till en e-handelsjätte med en omsättning på 540 miljoner kronor och vår satsning på kaffe är ett viktigt steg i vår framtida utveckling, säger vd Fredrik Brandt .
Fikat på jobbet
Och svenskarna dricker mycket kaffe. Inte minst på jobbet, där fikastunden upplevs som viktig för arbetsklimatet. Nu vill Inkclub ha del av den kakan och förutom att tillhandahålla "vanligt" kaffe ta rollen som heltäckande leverantör av kaffekapslar för olika typer av kapselmaskiner. Från och med nu säljs via hemsidan kapslar som passar alla välkända märken på marknaden liksom en kapselmaskin av eget märke.
Siktet inställt på dyra kaffekapslar
– Kapselkaffet är en förbrukningsvara som passar perfekt in i vårt koncept, söger Fredrik Brandt.
Tillsammans med utbudet av bläck, toner, batterier, dammsugarpåsar och kontorsvaror ska kaffet göra att i första hand företag enkelt ska kunna handla sina förbrukningsvaror på ett och samma nätställe.
– En kapsel kaffe kostar från knappt 4 kronor upp till en tia - bara för en kopp. Med vår fikakultur på arbetsplatserna blir detta en dyr affär för företagen. Vi lanserar nu kapslar som passar till de vanligaste maskinerna till ett pris som är runt 25 procent lägre än märkeskapslarna, säger Fredrik Brandt.
Hållbarhetsaspekten är inte med i företagets marknadsföring kring kaffet och kaffekapslarna.