De vände minus till plus
Marginalerna i hemelbranschen är pressade. Den benhårda konkurrensen har skördat sina offer. I det här nya detaljhandelslandskapet, där e-handel tar mer och mer mark, lyckas den familjägda kedjan vända flera års minus till plus.
Omnikanal-företag
En av förklaringarna till vändning är att SIBA lyckats ta steget från att vara en traditionell butikshandlare till att bli ett omnikanalföretag.
– Vi har under året kunnat påvisa ökad tillväxt på en närmast oförändrad svensk hemelektronikmarknad, detta trots färre butiker i koncernen än föregående år. Vi har även förbättrat vår rörelsemarginal och fortsatt vår effektivisering av vår kostnadsmassa. Enkelt uttryckt har vi lyckats sälja mer till fler på ett effektivare sätt, säger Susanne Ehnbåge , ny vd på SIBA sedan första september.
Samma priser oavsett kanal
Beslutet att ha samma priser oavsett om kunden handlar i butik eller på nätet var strategiskt riktigt, säger ledningen.
– Det gäller att vara bra på både e-handel och fysisk handel och kunna kombinera dem efter kundens önskemål, säger Susanne Ehnbåge och utlovar "inom en snar framtid" en helt ny dynamisk hemsida för såväl privatkunder som företagskunder.
SIBA ABs resultatutveckling:
12 månader, sept-aug 2013/2014:
Nettoomsättning: 2 645 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: +28,6 miljoner kronor (-62,7)
12 månader, sept-aug 2012/2013:
Nettoomsättning: 2 582 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: -62,7 miljoner kronor (-98,6)
SIBA-fakta:
SIBA är ett familjeföretag i tredje generation och har funnits på den svenska hemelektronikmarknaden i över 60 år.
SIBA har butiker i Sverige och Norge, men finns även representerade i Danmark genom företaget ComputerCity som är en filial. SIBA finns också som nätbutik.