Röda korset utmanar Årets julklapp
I ett brev till juryn för Årets julklapp föreslår Röda korset att ett matpaket till Syrien ska utses till det paket som helst ska ligga under julgranen i år.
– I nomineringsbrevet till HUI research förtydligar vi att ”Matpaket till Syrien” uppfyller samtliga tre kriterier man har satt upp för Årets julklapp: Ett betydande nyhetsvärde, en stor försäljningspotential och dessutom förmåga att säga något om den tid vi lever i, säger Morgan Olofsson , kommunikationschef på Röda Korset.
Han menar att HUI:s val av produkt brukar få stort genomslag i media och därmed påverkar många julklappsköp. Därför gör Röda Korset i år ett försök att vinna juryns gunst.
I ett inslag i radions P1 säger HUI:s Fredrik Kolterjahn att Röda Korsets matpaket skulle kunna bli Årets julklapp om det såldes på flera ställen i detaljhandeln. HUI försöker sätta fingret på en övergripande konsumtionstrend i valet av Årets julklapp och där platsar ännu inte matpaketet.
– Årets julklapp är inte som många tror en rekommendation om vad människor ska köpa, utan det är mer en observation av en trend hur folk konsumerar och vilka saker och tjänster som säljer redan bra i handeln, säger han i intervjun.
–