Haparandasäljare lär ryska
Ryssar spenderar näst mest av alla turister som kommer till Sverige. Det vill tillväxtenheten i Haparanda att handeln i staden ska dra nytta av.
När Ikea öppnade i Haparanda 2006 fanns en förväntan på att möbelvaruhuset skulle locka många ryssar från Kolahalvön, men någon större tillströmning blev det inte. Nu ser det däremot annorlunda ut. Det finns ingen statistik över hur många ryssar som besöker Haparanda men att taxfreeförsäljningen har ökat kraftigt det senaste året ses som ett tecken på att de nu har hittat till gränsstaden.
-Vi har ju ganska mycket ryska kunder. De köper kaffe, te, choklad och kläder säger Virva Pirilä som är butiksanställd i Haparanda.
Ryska turister handlar i genomsnitt för 1278 kronor per dygn de vistas i Sverige. Det är 366 kronor mer än vad en genomsnittlig turist handlar för och endast norska turister överträffar ryssarna med 1282 kronor per dygn.
Daniel Fälldin som är näringslivsutvecklare på Tillväxtenheten i Haparanda ser potential i den ryska kundgruppen och tillsammans med handelsrådet satsar de på ryska kurser. De vill att handelsanställda ska göra ett gott intryck på ryssarna så att de återkommer och sprider ordet vidare.
-Det handlar om att lära sig några fraser och välkomna den ryska kunden och besökaren. Jag har en känsla av att det kan bli en liten snackis bland de ryska kunderna som åker tillbaka till Ryssland.
Företagarna i Haparanda verkar också tro på idén. Kursen var nästintill fullsatt med ungefär 55 deltagare på två dagar.