Ljusning för Hemtex
För första gången sedan 2007 visar Hemtex positivt resultat under årets tredje kvartal. Bättre bruttovinstmarginal ligger bakom lyftet.
Nettoomsättningen uppgick till 245,1 (231,3) miljoner kronor.
Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 4 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,5 procent en ökning från 54,9 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 2,0 procent, att jämföra med förra årets minus på 13,5 miljoner samma perios förra året.
Delårsperioden (1 januari – 30 september 2014) visar också på bättre resultat är förra året.
Nettoomsättningen uppgick till 673,2 (638,4) miljoner kronor..
Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 3 (4) procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 60,1 (57,8) procent.
Rörelseresultatet uppgick till -38,0 (-63,0) miljoner kronor.
- Försäljningsutvecklingen fortsätter i positiv riktning och uppgår till 4 procent i koncernens jämförbara butiker under det tredje kvartalet. Bruttovinstmarginalen ökar från 54,9 procent till 58,5 procent jämfört med samma period föregående år, och är den enskilt viktigaste orsaken till att vi nu för första gången sedan 2007 redovisar ett positivt rörelseresultat i det tredje kvartalet. För den senaste tolvmånadersperioden (R12) uppgår nu rörelseresultat till 16,1 miljoner kronor, kommenterar Hemtex vd Peder Larsson .
Vidare säger han att detta är det fjortonde kvartalet i rad med positiv försäljningsutveckling i jämförbara butiker. - Det tuffa marknadsläge som råder i Finland medför att Hemtex finska verksamhet med 18 av totalt 154 butiker fortsätter att visa svag lönsamhet. Insatserna för att vända utvecklingen har därför intensifierats under hösten. Under perioden har en olönsam butik i Finland stängts, säger han.
Förhoppningen är att bredare sortiment och mer inspiration, en växande kundklubb och nya förvaringsprodukter ska utveckla företaget i positiv riktning.
I slutet av oktober offentliggjordes att Hemtex för första gången kommer att sälja produkter utanför det egna butiksnätet. I ett pilotprojekt med ICA, under namnet ”ICA Home by Hemtex”, kommer en specialkollektion att lanseras i samtliga ICA Maxi-butiker i Stockholmsområdet. Samarbetet kommer sedan att utvärderas fortlöpande.