Svenska nätbutiken som växer i Norden
Kosmetik är ett av de varuområden där konsumenten gärna handlar från internationella sajter. Nu är det dags för den svenska kosmetik-nätbutiken att ta en större del av den internationella kakan.
Då öppnar näthandlaren också i Finland och Danmark.
– Vi har utvecklats med e-handel i tio år, det är lång tid. Men med den erfarenheten som vi alla som arbetar på Elven har med oss, är vi mer än redo för framtiden, säger Michael Gegerfeldt , vd och grundare.
Hård internationell konkurrens
Affärsidén är att ha Nordens bredaste sortiment på skönhetsområdet med över 900 varumärken och 30 000 produkter om on-line. Kedjan driver också sedan ett år tillbaka en butik, med behandlingsmöjligheter, i Stockholm.
Om utmaningen i början var att få kosmetikbranschens leverantörer att förstå att man var seriös aktör, trots att då inte hade någon fysisk butik, är läget ett annat idag.
– Idag är utmaningen snarare att möta konkurrensen från utländska konkurrenter med stora finansiella muskler. I och med globliseringen handlar våra kunder i dag i allra högst grad på internationella sidor, säger Hannes Hasselrot , inköpdrektör på Eleven.se.