23948sdkhjf

Från e-handel till digitalisering

– Att höja priserna idag är för en handlare i princip omöjligt. Handeln har knappt gjort det på femton år. Nej, prispress är inte vägen till framgång idag, enligt Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg. Framgångsverktyget är istället en vässad digital strategi.
Sitoo är ett Stockholmsbaserat företag som arbetar med digitala tjänster för handlare, både online och i fysisk butik. I förra veckan ordnade man ett frukostseminarium i Stockholm där Svensk handel, Spotify Business och Point talade om dagsläget inför en inbjuden skara handlare.
Jonas Arnberg , var en av talarna.
Han tecknade en bild som på samma gång var både mörk och ljus: ett digitalt skifte som helt förändrar villkoren för handeln. E-handeln växer kraftigt, konkurrensen från digitala aktörer ökar snabbt och globaliseringen gör sig påmind.

Svag lönsamhet överlag
När konsumenter på nätet informerar sig och jämför priser och butiker innan de genomför sina köp, ställer det nya krav på hur handeln skapar trafik till butiken och på kompetensen hos handelns medarbetare.
Nya aktörer som Amazon och Zalando pressar priserna kraftigt.
– Det har sänkt handelns marginaler under flera år i sträck. Vi har nu en bransch vars lönsamhet är mycket svag, konstaterade Jonas Arnberg.

Flytta fokus
– Många butiker fokuserar på att öka försäljning och marknadssandelar på bekostnad av lönsamheten. Man driver mycket med reor och kampanjer. Att julhandeln kommer att slå rekord i år igen är självklart. Men frågan är om vinsterna kommer att göra det, det blir nog snarare tvärtom, sade Jonas Arberg.
Här har handeln sin absolut största utmaning.
Att flytta fokus från ”e-handel” till ”digitalisering” kan vara ett steg på vägen.
– Allt för många aktörer har stirrat sig blinda på e-handel och de svårigheter som finns att få den lönsam. Under tiden har man missat de enorma möjligheter som finns att höja köpupplevelse, marknadsföring och rådgivning med digitala lösningar för kunder och personal i butik, sade Jonas Arnberg.

Våga investera
För i omvandlingen finns också möjligheter. Nu finns aldrig tidigare skådade chanser att registrera konsumentbettende och via data pricka mer rätt i sina erbjudanden och att ha rätt produkt på rätt plats i rätt tid.
– Digitaliseringen som förvirrat många av handelns aktörer erbjuder därmed också räddningen, sade Jonas Arnberg.
Men det kräver investeringar.
– Det är en rejäl strukturomvanlding, då man måste våga ta investeringar. Efter år av svag lönsamhet har vi en underinvesterad handel.

”Kan bli blodigt”

Handeln är den bransch som har flest konkurser. Samtidigt finns här också många nystartade företag.
– För helheten ser det fint ut, men för många äldre aktörer är det tufft. Många nya aktörer kommer in och mställningen kan bli blodig. Försök höra till dem som ser det nya, uppmanade Jonas Arnberg den samlade åhörarskaran.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074