23948sdkhjf

Tomten flitigare på nätet

I år planerar mer än var fjärde svensk att göra merparten av sina julklappsinköp på nätet. Samtidigt tänker många i termer av hållbarhet och återhållsamhet, där familj och vänner - och inte konsumtionen i sig - skattas som viktigast för julstämningen.
Svensk Handels konsumentundersökning inför årets julhandel visar att nästan en tredjedel, 28 procent, av svenskarna planerar att göra majoriteten av sina inköp via nätet. Motsvarande siffra förra året var 18 procent.
– Vi ser ett snabbt skifte där allt fler väljer att handla julklappar på nätet, vilket går i linje med att många vill vara ute i god tid och slippa stress och julhysteri, säger Lisa Burden , omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Familj och vänner viktigare för julmyset
Det som konsumenterna värderar högst i jul är umgänget med familj och vänner.
Nära hälften, 48 procent, anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning. Det är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning. Endast två procent svarar att julklappar är det viktigaste.

Eftertänksamma inköp
Svenska konsumenter anger precis som 2013 att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt.
Men intention och faktiskt handlade är inte alltid samma sak. Förra året slog julförsäljningen, precis som de flesta år, rekord. Att hushållen har som ambition att minska sina inköp behöver alltså inte innebära att de faktiskt gör det.
– En förklaring kan vara att fler väljer att köpa färre men dyrare julklappar eller fokuserar mer på upplevelser och exklusivare mat än på mängden paket under granen, säger Lisa Burden.

Miljöaspekter viktigt för julmaten
Många konsumenter tänker på miljö- och hållbarhetsaspekter när de julhandlar. Cirka 50 procent anger att det är viktigt eller mycket viktigt vid köp av julmat. Motsvarande siffra för julklappar är 38 procent..
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078