De tror på norsk rekordjul
Köpcentrumbolaget Steen och Ström förutspår att den norska julhandeln kommer att öka med rekordhöga 5,5 procent i år.
– Det går mot tidernas julhandel, säger hon till nyhetssajten.
Prognoserna för köpcentrum ligger på en nivå som är en halv procent högre än för den norska detaljhandeln generellt.
Utvecklingen ska ses mot bakgrund av en svag julhandel förra året.
– En bra löneuppgörelse, låga elpriser, låga räntor och låg arbetslöshet bidrar till att lyfta omsättningen. Årets december har dessutom en extra handelsdag jömfört med i fjol, säger Stine Sösveen som lägger till att det också finns dämpade faktorer; en oro i oljebranschen och en något ökad osäkerhet bland konsumeterna.
3,9 procent hittills
De senaste detaljhandelstalen för Norge visar att detaljhandelsföretagen årets första nio månader ökade sin omsättning med 3,9 procent, skriver Dagligvarehandelen.
Ökad näthandel bidrar positivt, samtidigt som klädbutikerna hade en svagare utveckling.
Omsättningen hos just Steen och Ströms tolv köpcenter låg 1,2 procent över snittet.
– Julhandeln är helt avgörande för detaljhandeln i Norge, och har de senaste åren stått för lite mer än en åttondel av den årliga omsättningen. För enskilda branscher kan decemberomsättningen utgöra upp till 40 procent av årsomsättningen, förklarar Stine Sösveen.
Doften av jul bara i butik
Stine Sösveen tror också i år blir året då "webroaming" slår igenom fullt ut; alltså att konsumenten gör efterforskningar på nätet och handlar dem sedan i fysisk butik.
- Det är på tiden att krossa myten om nätbutikerna mot köpcentrumen, säger hon och fortsätter:
- Kedjebutikerna är mycket innovativa och vet att de måste utveckla sig i alla kanaler. Och lukten av jul, smaken av jul och känslan av jul kan vi bara skapa i butiker och köpcentrum.