Svenskar världsbäst på nätjulklappar
En färsk studie om den globala e-handeln visar att svensken nätjulhandlar mest i världen
I Sverige väntas volymen av de digitala köpen att öka med 7 procent under julhandeln, jämfört med 2013.
Starten för svenskarnas riktiga julhandel online väntas infinna sig den 25 november i år, där försäljningen antas öka med 70 procent jämfört med den genomsnittliga onlineförsäljningen i Sverige. Några veckor senare, den 15 december, väntas den svenska julhandeln på nätet att nå sin enskilda topp. Den dagen väntas den totala försäljningen online uppgå till 929,4 miljoner kronor. Det motsvarar 95 kronor per person i Sverige och gör oss till det land som spenderar mest pengar per person på näthandel när julhandeln är som intensivast.
Efter Sverige är Schweiz, Finland, Österrike, Danmark, USA, Holland, Norge, Frankrike och Irland de mest nätglada julshopparna.
I år väntas vart femte inköp på nätet att ske via en smartphone eller surfplatta, vilket är en ökning med hela 31 procent mot förra året.