Ny chef för marknad på Coop
Coop rekryterar en ny direktör för affärsområde marknad från Swedbank.
Han har tidigare bland annat varit vd och styrelseordförande för Lowe Brindfors, vd för Leo Burnett respektive A-Com, koncerndirektör vid Bonnier AB, senior konsult inom McKinsey & Company samt departementssekreterare på Industridepartementets ägarenhet.
– Det känns mycket tillfredställande att Björn valt att anta positionen som chef för vårt affärsområde marknad och i ledamot av koncernledningen för att tillsammans med oss vända utvecklingen kommande år, säger Sonat Burman-Olsson , vd och koncernchef för Coop Sverige.
– Vi bygger nu nya Coop baserat på en sammanhållen långsiktig strategisk plan där marknadsföringen är en viktig del. I Björns affärsområde ingår utöver varumärkesfrågor och marknadskommunikation även butiksformat, hållbarhet och medlemsprogram.
Inom Swedbank har Björn Larsson ansvarat för implementering och styrning av en ny varumärkesstrategi, liksom visuell identitet och varumärkesprofilering. Till detta kommer sponsorskap med fokus på socialt ansvarstagande, event samt marknadsföring i analoga och digitala kanaler.
– Jag ser fram emot att ta över marknadsansvaret i Coop som är i början av en mycket intressant resa. Jag är imponerad av den strategiska plan jag har fått ta del av och det kommer bli en intensiv och spännande tid framöver, säger Björn Larsson.