Servicehandeln ökar försäljningen
Café är dragloket i servicehandeln, medan minilivs och trafikbutiker tappar. Detta enligt servicehandelsindex för tredje kvartalet.
Café drar
Alla delbranscher i Servicehandelsindex uppvisade försäljningstillväxt under det tredje kvartalet. Café agerar fortsatt draglok åt servicehandeln då försäljningen ökade med hela 5,5 procent. Spel & Tobak är kvartalets uppstickare med den näst starkaste försäljningstillväxten på 2,3 procent. Lägst tillväxt under tredje kvartalet hade Trafikbutikerna och Minilivs.
Försäljningen i dessa delbranscher ökade med 0,1 respektive 0,4 procent.
– Servicehandeln visade upp en stabil försäljningstillväxt för andra kvartalet i rad. Tyvärr går försäljningen inte lika starkt i segmenten Trafikbutik och Minilivs. Dessa två segment måste utvecklas för att locka tillbaka konsumenterna, säger Bengt Hedlund , VD för Svensk
Servicehandel & Fast Food.
Dämpad framtidstro hos servicehandlarna
Framtidstron inom servicehandeln minskade från 36 till 32, vilket innebär en övervikt om 32 procent för optimisterna över pessimisterna. Minskningen i servicehandlarnas framtidstro förklaras av en ökad pessimism bland enskilda näringsidkare. Kedjeaktörernas framtidstro var oförändrad under perioden.
– Den dämpade framtidstron bland servicehandelns enskilda näringsidkare förklaras av det osäkra läget i ekonomin. Regeringens planer på höjd tobaksskatt och minskat konsumtionsutrymme bland hushållen gör att utvecklingen under det kommande halvåret blir svår att bedöma, säger Bengt Hedlund.