Sverigepremiär för Kappahls nya butikskoncept
I dag öppnar Kappahl två butiker på svensk botten med det nya konceptet som testats i Oslo sedan i maj.
– Vårt nya butikskoncept är toppmodernt och anpassat för vår kund, kvinnan mitt i livet, säger Kappahls vd Johan Åberg i ett pressmeddelande.
Kappahl skriver att det nya konceptet är en av företagets hittills största satsningar och en avgörande del i framtagningen har varit samtal med kunder som fått frågan vad de tycker är viktigt när de shoppar.
– Kundens främsta önskemål är att det ska vara enkelt att handla. Därför har vi fokuserat på att hjälpa henne att lättare hitta i våra butiker och guida henne till att hitta de silhuetter som passar just henne, säger Kappahls konceptchef Camilla Wernlund .
Båda butikerna ligger med bästa affärsläge – Sergelarkaden i Stockholm och köpcentret Kungsmässan i Kungsbacka utanför Göteborg – och blir de första i Sverige att presentera Kapphls nya look.
Konceptutvecklarna har strävat efter att skapa ett varmt och omfamnande tilltal som välkomnar kunden. Den miljövänliga butiksinredningen är tänkt att skapa rumskänsla. Skyltar och modetips ska göra det lättare för kunden att handla.
Den första butiken med Kappahls nya koncept, en flaggskeppsbutik i Oslo öppnade redan i maj. Kappahl beskriver den butiken som en succé, och nu ska konceptet rullas ut i kedjans samtliga 375 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Totalt kommer tio butiker byggas om under hösten och till våren kommer ytterligare trettio butiker att stå klara.