Nordbor näthandlar julklappar
Nu står julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.
Postnord gör antagandet att detta är en är det en försiktig prognos, eftersom 31 procent av konsumenterna ännu inte vet om de kommer att e-handla julklappar. Kulmen för den nordiska e-julhandeln sker sista veckan i november.
Bekvämt
Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt, men också att det är billigare.
– Mellan de nordiska länderna ser vi en intressant skillnad. I Sverige anger e-handelskonsumenterna att de e-handlar för att slippa trängas i julruschen. Det rankas inte lika högt i övriga nordiska länder. I Finland är till exempel ett tungt vägande skäl att de efterfrågade julklapparna inte finns där konsumenten bor, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
De nordiska konsumenterna uppskattar att de ska handla julklappar i år för knappa 60 miljarder svenska kronor.
33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på internet till ett värde av 11 miljarder kronor.
Julhandeln på internet kulminerar i slutet på november.
Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt.