Nordisk e-handel utvecklas starkt
Nordiska e-handelskonsumenter spenderade nära 35 miljarder svenska kronor på nätet under tredje kvartalet. Norrmännen handlar mest.
Sju av tio nordbor e-handlade under det tredje kvartalet i år. Högst andel e-handelskonsumenter finns i Norge 72 procent, och lägst andel i Finland 62 procent.
Norge har inte bara den högsta andelen e-handelskonsumenter utan även de e-handelskonsumenter som spenderar mest pengar. De nordiska e-handelskonsumenterna uppskattar att de under det senaste kvartalet har e-handlat varor för ett sammanlagt värde av 34,5 miljarder svesnska kronor. De norska e-handelskonsumenterna spenderade i genomsnitt
3 565 kronor under kvartalet på e-handel. Motsvarande siffra för Sverige var 2 864 kronor. Danska e-handelskonsumenter e-handlade för 2 653 krononr under tredje kvartalet och finska e-handelskonsumenter för 2 285 kronor.
– Norden är en mogen e-handelsmarknad och i täten går de norska e-handelskonsumenterna. Både då det gäller hur många som e-handlar och för hur stora belopp. I Finland är e-handeln ännu så länge lite mindre utvecklad men även där är utvecklingen positiv, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på Postnord.
Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder svenska kronor.
Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 9,4 miljarder kronor är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.
43 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna uppgav att de e-handlat från utlandet under kvartalet.
När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien, USA, Kina eller Tyskland
Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.