23948sdkhjf

Telefonen slår sociala medier

Telefonen är fortfarande populärast i kontakt med kundtjänst. Det visar en ny undersökning, som också visar att kontakt via sociala medier ligger långt ner på listan.
Interactive Intelligence har undersökt vilken kontakt med kundtjänst som konsumenter föredrar samt hur svenskarna känner för sociala medier.

Att tala med kundtjänst i telefon är fortfarande den överlägset populäraste kanalen för kundärenden, såväl i Sverige som internationellt. Hela 61 procent av svenskarna svarade att de helst kontaktar kundtjänst via telefon och undersökningen visade även att det inte var några större skillnader mellan åldrarna. Telefonen är starkast i åldersgruppen 55+ där hela 70 procent föredrog telefon och 50 procent av de mellan 18-24 år.

Det är fortfarande få som uppger att sociala medier är deras främsta kanal att kontakta företag på. Färre än 1 procent i Sverige uppgav att sociala medier var att föredra. Undersökningen visade dock att det har, om än lite, starkare fäste hos yngre än hos äldre.

– Sociala medier är fortfarande i sin linda som kundtjänstkanal och det finns idag fortfarande mycket osäkerhet hos konsumenter. Det här är en viktig kanal att hantera för företag och vi kommer att se en succesiv ökning av användandet allt eftersom sociala medier och företag mognar i användandet av kanalen som kundtjänst, säger Daniel Eisenberg , Nordenchef, Interactive Intelligence.

Även om man inte använder sociala medier för att kontakta kundtjänst i så stor utsträckning, så är det många som gärna ger feedback via den kanalen.

Topp 5 för svenskarna att kontakta kundtjänst

1. Telefon (61 %)

2. Mail (16 %)

3. Webbchatt (14 %)

4. Hemsida/webbformulär (7 %)

5. Självbetjäning via telefon (2 %)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078