Bättre resultat men fortsatt minus för Sportamore
Under tredje kvartalet ökade Sportamores försäljning med 29 procent. Bruttomarginalen förbättrades liksom rörelseresultatet, men fortsatt visar det på minus.
Det säger näthandelsbolagets vd Johan Ryding i en kommentar till delårsrapporten för kvartal tre.
Under perioden juli till och med september ökade försäljningen med 29 procent till 83,5 miljoner kronor (64,6). Rörelseresultatet förbättrades till -4.6 miljoner kronor (-6,1).
"Segmentet Sverige representerar 75 procent av omsättningen och uppvisar ett resultat före avskrivningar om -2,5 miljoner kronor. Det sammanlagda resultatet för bolaget före avskrivningar uppgår till -4,2 miljoner kronor, att jämföra med -5,8 miljoner för samma period föregående år" skriver bolaget i en kommentar.
Resultatet belastas bland annat av kostnader för ett nytt marknadsföringskoncept som kommer att användas under nästa år, liksom ökade investeringar i anskaffning av nya kunder i samtliga marknader.
– Vi har i samtliga nordiska marknader en väl fungerande kundanskaffningsmodell och gradvis ökar vi nu våra tillväxtorienterade marknadsföringsinvesteringar. Bolaget har en stark finansiell position och en organisation vars kapacitet och effektivitet utgör en bra plattform för fortsatt tillväxt, säger Johan Ryding.