23948sdkhjf

Posivt trendbrott för Oriflame där Ryssland överraskar

Oriflame har sett ett positivt trendbrott för den lokala försäljningen under andra halvan av det tredje kvartalet vilket har fortsatt in i innevarande kvartalsperiod. På överraskningskontot bokförs Ryssland.



Det säger kosmetikabolagets vd Magnus Brännström i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt i anslutning till tisdagens kvartalsrapport.


– De första sex veckorna i det fjärde kvartalet har gått ungefär så som de sex sista veckorna i det tredje kvartalet. Lite överraskade är vi att det går så mycket bättre i framförallt Ryssland. Så Ryssland är en positiv överraskning. När Ryssland rör sig åt rätt håll rör sig koncernen åt rätt håll, säger vd och hänvisar bland annat till ändringar i ersättningsplanen för säljare på den ryska marknaden.


– Det var en oproportionerligt stor del av ersättningarna som gick till de som kanske inte gjorde så mycket, kommenterar han den tidigare ersättningsstrukturen.


Har den ryska marknaden vänt nu när både ni och konkurrenten Avon redovisar plussiffror?


Direktförsäljning i mellanprissegmentet börjar få fastare mark under fötterna, så det är väldigt positivt.


Avon noterade en lokal försäljningsökning med hela 14 procent i det tredje kvartalet för den ryska marknaden jämfört Oriflames mer blygsamma +1 procent:


– De verkar ha fått en fantastisk utväxling på sina erbjudanden, kommenterar Magnus Brännström Avons försäljningsutveckling och menar att om den positiva trenden fortsätter ett par kvartal till, skulle det kunna bli aktuellt att tala om ett skifte för den ryska kosmetikamarknaden.


För Ukraina gick det dock så mycket sämre som tappade med över 10 procent i det tredje kvartalet:


– Den östra delen av Ukraina har i stort sett ingen verksamhet alls just nu, säger han.


Det ryska embargot har ingen direkt påverkan alls på Oriflames produkter, enligt vd. Bolaget beräknas även öppna en tillverkningsfabrik en bit utanför Moskva under det första halvåret 2015.


Bland övriga marknader lyfter vd särskilt fram Kina, Indonesien, Indien och Turkiet.


– Tillväxtmarknader utgör nu 38 procents av vår totala försäljning. Oriflame börjar bli mer än bara Ryssland.


Besvikelsen i kvartalsrapporten var Europa som sjönk hela 12 procent i lokal valuta:


– Vi kommer nog se en utmaning i Europa under en tid framöver.


Tappet i försäljningskåren var mindre än väntat då den sjönk 2 procent i kvartalet mot väntade närmare -6 procent.


Är det möjligt att ni visar positiv tillväxt i försäljningskåren redan under det avslutande kvartalet?


Absolut är det möjligt, kommenterar vd.


Under det tredje kvartalet tog Oriflame klivet in på den nigerianska marknaden och ytterligare upp till två nya marknader kan bli aktuella under nästa år, enligt Magnus Brännström.


När lämmar ni utdelning nästa gång?


– Styrelsen har beslutat att få ned skuldsättningen men när vi hamnar i den nedre delen av nettoskuldsättning/ebitda ska vi också återuppta möjligheten att betala ut utdelning, säger han.


Oriflames aktie hade vid 9.40-tiden på tisdagen stigit 7,6 procent till drygt 132 kronor efter en rapport som genomgående var bättre än väntat. Hittills i år är dock nedgången hela 33 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062