23948sdkhjf

Ökat köpsug bland Sveriges konsumenter

Svensk Handels undersökning Köpsuget visar att optimismen ökar bland svenska hushåll. Nu bedömer 27 procent att de kommer att öka sin konsumtion under den närmaste månaden och de använder gärna sin konsumentmakt.
Konsumentindikatorn stiger från + 4 i den förra mätningen i augusti till +13 i november.

Utgifter för hemmet och olika typer av kulturevenemang väntas öka mest. Även sparande fortsätter vara ett av de högst prioriterade områdena i hushållsbudgeten trots att det har gått tillbaka något sedan den förra mätningen.

─ Konsumenternas köpsug ökar inför de viktiga helgerna i årets slut, men kommer inte riktigt upp i fjolårets nivåer. Sannolikt beror detta på en osäkerhet över hur valutgången och Riksbankens nollränta kommer att påverka privatekonomin. Förhoppningsvis hinner konsumentens mod att repas inför de sista avgörande shoppingveckorna i julhandeln, säger Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg i ett pressmedelande.


Konsumenterna röstar med fötterna

De allra flesta konsumenter, 80 procent, anser att de kan bidra till att förändra samhället genom att välja eller välja bort varor när de handlar. En majoritet uppger också att de använder sig av denna makt, 20 procent svarar att de gör det så ofta som möjligt och 35 procent att det är ganska vanligt.

Enligt svaren är det betydligt vanligare att använda sin konsumentmakt för att påverka samhället än att till exempel delta i kampanjer i sociala medier eller engagerar sig i föreningar och politiska partier.

─ Vi ser att en allt mer politisk konsument växer fram. Konsumenter ställer högre krav på handeln vad gäller miljöpåverkan och produktionsvillkor och gör sin röst hörd genom att välja produkter och varumärken de sympatiserar med. Det välkomnar vi inom handeln. Vi är stolta över att vara medborgarnas verktyg för att förändra samhället, säger Jonas Arnberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062