23948sdkhjf

Indiskas kunder rundar upp mot ebola

Modekedjan Indiska ger sina kunder möjlighet att runda upp sina köp och ge överskottet till Röda Korset. Pengarna används för insatser mot ebola.
Att runda upp ett köp innebär att kunden lägger på lite extra utöver varans pris.

Utbrottet av Ebola startade i februari 2014 och är det största utbrottet av sjukdomen någonsin. Just nu har Röda Korset ca 5 000 frivilliga på plats som arbetar med att sprida information om hur allmänheten ska skydda sig. De letar upp sjuka, tar hand om döda kroppar samt ger psykosocialt stöd till drabbade familjer.

- Vi är mycket glada att Indiska ger sina kunder denna möjlighet. En stor del av vårt stöd till ebolainsatsen går till de tusentals frivilliga inom Röda Korset i Liberia, Sierra Leone och Guinea. De har sedan i mars i år utbildat och informerat om ebola, spårat smittade, tagit hand om de döda och gett krisstöd. De behöver allt stöd de kan få, säger Therese Engström , tillförordnad kommunikations- och insamlingschef på Svenska Röda Korset i ett pressmeddelande.

Alla insamlade bidrag går oavkortat till Röda Korsets arbete. Röda Korset driver också ett behandlingscenter för ebola i Sierra Leone. Den 1 november öppnar ett center till i Guinea, och inom kort öppnas ytterligare två i Liberia och Sierra Leone
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063