23948sdkhjf

Flera matpremiärer på Mall of Scandinavia

"Ny huvudrollsinnehavare på Stockholms restaurangscen" och "Stockholms främsta matscen" - så talande beskriver sig Mall of Scandinavia i sitt marknadsföringsmaterial.
Att ett köpcentrum numera inte enbart är en plats för shopping, är välkänt. Och mer tydligt än så här kan det inte bli än i marknadsföringsmaterialet för Solnas nya jättegalleria.
När Mall of Scandinavia nu går ut och berättar om det senaste är shopping bara en av de egenskaper man lyfter fram. Köpcentrumets nöjen och restauranger får lika stor plats i beskrivningen.

250 totalt
När Skandinaviens största köpcentrum öppnar i september nästa år slås portarna upp till 250 butiker och restauranger och en multiplexbiograf.
Matutbudet omfattar 22 nya restauranger med en blandning av välkända krögare, populära koncept och vad som beskrivs som "nyskapande matupplevelser".

"Helt unik"

Stockholmskrögaren, Peter Nordin på PDF Brasserie Group, som ligger bakom bland annat Restaurang Prinsen, Wienercaféet och Zink Grill säger så här om Arenastaden, Mall of Scandinavias hemkvarter:
- Vi ser en helt ny stadsdel växa fram med fantastiska möjligheter där vi vill vara med. Kombinationen av bostäder, huvudkontor och evenemang som Arenastaden kommer att erbjuda är helt unik. Det kommer att ge en puls och ett flöde av gäster över hela dagen och kvällen som man knappt ens hittar i Stockholms innerstad.
– Läget och infrastrukturen runt Mall of Scandinavia och Arenastaden kommer också att göra det lika enkelt och självklart att åka hit för att äta middag och se en film eller shoppa som att åka till Söder eller Stureplan.

Flytande gräns butik - bar
För att skapa en levande miljö är tanken att flera av restaurangerna att byta skepnad över dygnet – från frukost till midnatt. Ljud och ljus anpassas till sinnesstämning, säsong och tid på dagen. Den öppna arkitekturen bidrar till att sudda ut gränsen mellan restaurang, bar och butik. Det ska vara enkelt att köpa med sig råvaror hem, njuta av en helkväll eller ta en bit mat på väg till konserten, filmen eller matchen.

Sverigepremiärer
I utbudet finns både kända matkoncept och helt nya, speciellt framtagna för Mall of Scandinavia, som italienska Mangiardino och en japansk teppanyakirestaurang. Några internationella restauranger har valt att göra Sverigedebut i köpcentrumet, som turkiska Simit Sarayi och norska succékedjan Egon.

Tar ut svängarna
- Vi har sökt efter koncept och entreprenörer som vågar ta ut svängarna och bjuda på en restaurangupplevelse utöver det vanliga och vi har fått ett enormt gensvar, säger Lars-Åke Tollemark, Nordenchef på Unibail-Rodamco.

Samtliga restauranglokaler utom en är signade i dagsläget. Den sista ytan sparas för ett alldeles speciellt koncept som kommer att bli officiellt inom ett par månader.

Följande 17 matkoncept är officiella i dagsläget:


Bordsservering:

Buddakahn Teppanyaki – japanskt, första etablering
Le Croissant – franskt bistro/café, flagship-restaurang
Klang Market – internationellt, flagship-restaurang
O’Learys – sports bar, flagship-restaurang
Simit Sarayi – turkiskt bageri/café, första etablering i Sverige
Mangiardino– italiensk trädgårdsrestaurang, första etablering
Bar Burger Café – gourmetburgare, flagship-restaurang
Indian Garden – flerfaldigt prisbelönad curryrestaurang

Fast Dining:
Icha Icha – asiatiskt, flagship-restaurang
Neko Sushi - japanskt
Asian Wook - asiatiskt
SOOK - libanesiskt
Max hamburgare – den största Max-restaurangen någonsin
Zocalo – mexikanskt, flagship-restaurang
La Pasta Veloce – italienskt, första etablering
Basilica – internationellt, flagship-restaurang
Egon – familjerestaurang, första etablering i Sverige
Vigårda – snabbmat De Luxe
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063