Tjänsterna snart en del av handeln
I HUI researchs årliga utnämning av Årets julklapp, höjdes många förvånande ögonbryn, då "en upplevelse" utsågs till Årets julklapp för sex år sedan. Det framfördes också en del kritik från handelns håll, som inte kunde förstå varför handelns eget utredningsinstitut gick ifrån traditionen att utse en fysisk vara, som kunde slås in i vackert julpapper och ge direkt klirr i butikernas kassor, för att istället lyfta fram tjänster som resor, restaurangbesök och äventyr som julklappar i tiden.
En ny form av tjänst blev Årets julklapp 2011, denna gång den färdigpackade matkassen. 2011 fick matkassarna sitt genombrott, och allt fler företag utanför de traditionella matkedjorna hakade på idén att hjälpa konsumenterna – inte bara med att få hem varorna till dörren utan också att få tips till middagsmaten, recept och idéer. Det har dröjt ända till senaste året innan också butikskedjorna förstått tanken med att kombinera produkter och tjänster – och kunna ta betalt för det.
För i den allt hårdnande och transparenta priskonkurrensen kan det vara svårt att ta betalt för servicen, något som inte minst e-handeln har märkt av.
Men tjänstinslaget i handeln har börjat öka rejält, och kommer att fortsätta att synas allt mer i våra butiker. På seminariet Retail Forum, som arrangerades av Dagens Handel i Stockholm nyligen, fick Malin Sundström, doktor i konsumentbeteende, många att haja till när hon konstaterade att västvärldens konsumenter inte kommer att fortsätta köpa fler och fler saker framöver. Men handeln vill ändå öka omsättningen - och då måste det ske genom att erbjuda tjänster.
Att som kund bli erbjuden en tilläggstjänst, kan vara just det som behövs för att fatta köpbeslutet. Att få hjälp med att lägga det nya altangolvet eller att få den gamla tjock-tv:n bortforslad.
Det är inte bara den rent kommersiella aspekten på att erbjuda mer och fler tjänster i detaljhandeln. När hållbarhetstänket ökar både hos företagsledningarna och gemene man kan reparationer, byteshandel och delade produkter få en allt viktigare roll. Som för den skull inte behöver innebära att handeln direkt tappar försäljning.
Snart kommer gränserna mellan handel och tjänster vara utsuddade. Och det går snabbare än vad många anar.