Svensk sportlegend lanserar modemärke
Ytterligare en svensk världskänd sportstjärna lanserar nu ett eget modemärke. Först ut blir den kinesiska marknaden.
J-O Waldner är en de mest kända världsstjärnorna i sportbranschen i Kina, där han går just under namnet Lao Wa . Och det är i Kina som modemärket Lao Wa Swerige först lanseras.
I samband med Shanghai fashion week nyligen presenterades den första kollektionen, designad av Thomas Håkansson med ett förflutet från bland annat Oscar Jacobsson och Fjällräven, bevakat av ett stort pressuppbåd med mer än 100 ackrediterade journalister. Och med J-O Waldner på plats.
Bakom Lao Wa Swerige står Jimmy Panagiotopoulos och Finn Alpberg , med mångårig erfarenhet inom modebranschen, både på nationell och internationell nivå. De har tagit fram riktlinjer för varumärket och designen och för nu diskussioner med presumtiva licenstagare i Kina som kommer att designa och producera kommande kollektioner.
– Vi har gått en omvänd väg och startar med Kina för att sedan satsa vidare globalt, säger Jimmy Panagiotopoulos.
I första hand kommer det att handla om kläder, skor och modeaccessoarer, med en sportig touch, men i en fortsättning ser man också parfym och skönhetsprodukter som möjliga produkter.