Näthandlarna förbereder rekordjul
Postnords e-barometer för tredje kvartalet visar ökning och nu väntas invasion på utlämningsställena till julhandeln.
Med en stark julhandel på nätet uppskattas e-handeln med varor i Sverige i år omsätta 42,5 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern för tredje kvartalet 2014, som idag presenteras av Postnord i samarbete med Svensk Digital handel och HUI research.
Fyra av tio e-handelskonsumenter uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år. Det motsvarar en tillväxt om sex procent jämfört med förra året. Tre av tio konsumenter har ännu inte bestämt sig för hur de ska handla sina julklappar, vilket innebär att tillväxten för e-julhandeln kan bli ännu högre.
- Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna etablerar vi under hösten 50 nya utlämningsställen och stärker upp våra 1600 postombud. Även våra brevbärare är förberedda på att dela ut rekordmånga e-handlade julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på Postnord.
Leksaker ökar mest
Leksaker/barnartiklar ökade omsättningen med hela 47 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2013. Det är den högsta tillväxttakten under ett kvartal för en enskild bransch sedan 2011. Leksaker är också, efter böcker, den julklapp som flest uppskattar att de kommer att handla på internet i år.
- Den kundgrupp som handlar leksaker och barnartiklar på internet är ofta tidspressade och vill handla bekvämt, enkelt och på tider utanför ordinarie öppettider. Internet har därför blivit ett naturligt och enkelt sätt att shoppa, inte minst de kommande månaderna då många vill undvika trängseln i julruschen, säger Arne Andersson.
Mode ökar igen
Hemelektronik, den bransch som omsätter mest på internet, hade också en mycket stark utveckling under tredje kvartalet. Försäljningen ökade med 18 procent under kvartalet. Kläder/skor bröt en negativ trend, då branschen tillväxttakt tidigare minskat sex kvartal i rad. Under tredje kvartalet ökade istället branschens försäljning på internet med sju procent.
Tillväxt per bransch
Hemelektronik: +18 procent
Kläder/skor: +7 procent
Böcker/media: +2 procent
Heminredning/möbler: +16 procent
Sport/fritid: +15 procent
Bygghandeln: + 33 procent