Service-experiment i butik som blev belönat
Ett experiment kring service i en pop-up butik med e-handel, blev en kandidatuppsats vid Handelshögskolan i Göteborg. Nu har studenterna Malin Sjöhage och Rebecka Nyblom belönats för sitt arbete kring service i butik.
Uppsatsen är ett experiment kring hur olika nivåer av personlig service i en pop up-butik med e-handel påverkar nöjdhet hos kund och graden av närmande.
Ämnet är högaktuellt, kommenterar Malin Sjöhage och Recka Nyblom::
– Vi har båda arbetat i butik tidigare och kan se att dagens teknik med möjlighet till integrationen mellan handel online och offline leder till nya typer av butiker och kombinationer, till exempel pop up-butiker med e-handel. Resultatet av vår studie hoppas vi kan ge ny kunskap och kanske inspirera andra till fortsatt forskning inom ämnet.
”Personlig service central i direkthandeln”
Utmärkelsen delades ut i samband med Direkthandelns förenings stora gala på Grand Hotel i Stockholm. Hedersgäst och prisutdelare var Kicki Theander , grundare av Middagsfrid.
– Personlig service med kunden i centrum är något av det mest centrala inom direkthandeln. Uppsatsen bekräftar vikten av detta och visar hur betydelsefull säljarens professionella och personliga service och engagemang är för att få både nöjda kunder och försäljningsframgångar, säger Anders Berglund , ordförande i Direkthandelns förening.
Uppsatstävlingen DF Academic award är årligen återkommande och är öppen för studenter, lärare och forskare. I år är det är sjunde året som Direkthandelns förening delar ut sin utmärkelse.