Minskade anslag för marknadsföring av Sverige upprör besöksnäringen
Besöksnäringens organisation Visita är kritiska till lägre marknadsföring av Sverige: "Det är bedrövligt"
I regeringsförklaringen uttalade Stefan Löfven en ambition att satsa på svensk turism. Det återspeglas inte i budgetpropositionen, där anslagen till marknadsföring av Sverige sänks, konstaterar Visita.
Organisationen pekar på att regeringen föreslår i sin budget att anslaget till Visit Sweden landar på 110 miljoner kronor per år 2015–2018 för att möjliggöra marknadsföring av Sverige som turistland utomlands. Det innebär de facto en sänkning med drygt 10 miljoner kronor från dagens anslag.
– Det är riktigt illa att man än en gång blundar för vikten av att marknadsföra Sverige som besöksland utomlands. Det signalerar att man inte tar en svensk basnäring som årligen ger exportvärden på 106 miljarder på allvar, kommenterar Eva Östling , vd på Visita.
– Det är bedrövligt att man inte ser potentialen i att fånga upp framtidens turister. Den investering som skulle krävas är väldigt liten i jämförelse med värdet på en större andel av den globala turismen.
– I Norge är basanslagen 245 miljoner kronor per år och i relation till befolkning är den norska finansieringen nästan tre gånger så stor som den svenska. Hur ska Sverige kunna stå sig gentemot våra nordiska grannländer under dessa förutsättningar? undrar hon.