Butikspersonal övervakas med kamera
Fler och fler butiker och arbetsplatser installerar övervakningskameror. Syftet är att motverka brott. Men nu visar en granskning av Sveriges radio att kamerorna också används för att kontrollera personalen - i realtid.
Kamerorna ska vara till för att förhindra brott, men på en del håll används de istället till att hålla koll på personalen, visar Sveriges Radios granskning. Radions reportrar har funnit en lång rad fall där butiksanställda och andra vittnar om att övervakningskameror används för att övervaka personalen.
– Det låter som att den arbetsgivaren kameraövervakar sin personal för att mäta arbetsprestationer och kontrollera hur arbetet utförs, och det är inte okey enligt kameraövervakningslagen, säger Nicklas Hjertonsson , enhetschef på Datainspektionen till P1.
Chefen livestreamar hemifrån
I inslaget berättar en butikssäljare om hur hennes butikschef ringt hemifrån och i realtid sagt åt henne att sluta prata med en kund. Andra vittnar om chefer som ringer hemifrån och undrar varför ingenting blir sålt, när det nu har varit kunder inne i butiken.
– Den berättelsen vi hör är inte rolig att höra, säger Per Geijer , säkerhetschef på Svensk handel till P1 och fortsätter:
– Det vanliga är ju att montera kameror för att öka tryggheten, inte för att övervaka personal. Då är det viktigt att vi sköter oss och inte missbrukar det förtroende vi fått av lagstiftningen.
Han påpekar att kameror som går att zooma inte är tillåtet och att man måste informera personalen i samband med att kamerorna sätt upp.
Ska användas under ansvar
Susanna Gideonsson , förbundsordförande på Handels, uttalar sig kraftfullt mot missbruket samtidigt som hon pekar på att kameraövervakning både kan bidra till att förhindra och klara upp brott.
– Kameror som används på rätt sätt sätt och efter information till personalen, har vi ingenting emot, säger hon i intervjun i Nyhetsmorgon.
Per Geijer tillägger:
–Vi har en samsyn här, och vi måste sprida den bilden.