23948sdkhjf

"Hållbarhet - nyckeln till kundens plånbok"

Allt fler aktörer hakar på de trender som handlar om hållbarhet och om att öppna upp för att låta kunden involvera sig. Samtidigt blandas genrer och varor och tjänster kopplas allt tätare ihop. – Hållbarhet är en megatrend som jag tror är nyckeln till kundens plånbok, säger Nils Bohlin, konsultchef på HUI Research.
I förra veckan talade han om handelskonjunkturen på Fastighetsvärldens seminarium Köpcentrum och butiker 2014.

Nils Bohlin konstaterade, liksom många gjort före honom, att det är hushållen och handeln som ”drar lasset” i år, där de låga räntorna och en god real inkomstutveckling hör till de positiva faktorerna. På minussidan står en politisk osäkerhet vad gäller bland annat amorteringskrav och skattehöjingar.

Nils Bohlin talade också om de trender, som kan vara triggers för att få konsumenten att konsumera. Hållbarhet är en sådan, en tidsanda kan ta sig olika uttryck som till exempel second hand (mode) och sharing (bilpool). Nils Bohlin exemplifierade med Blocket och taxitjänsten Über.

– Rättvisa, miljö och hälsa är alla kopplade till hållbarhet. Här finns en hel del spännande koncept och tankar som jag tror är träffsäkra när det gäller att vara i nutiden, sade han.

Must och träning

En annan vinkel på hållbarhet är att göra själv och låta konsumenten involvera sig. Musteriet dit folk kommer med sina egna äpplen för att låta göra egen must ligger i tiden, liksom Audis tjänst där man köper en ny (dyrare) bil tillsammans med sina vänner; United we drive.

– Lusten att träna tillsammans kan man också slå mynt av, konstaterade Nils Bohlin och sammanfattade trenden med att konsumenten själv vill producera något och inte bara köpa från hyllan.

Handel och tjänster hand i hand

Här gäller det för handeln att haka på. Nils Bohlin menade att distinktionen mellan handel och tjänster blir alltmer meningslös:

– För nu finns handeln överallt, både virtuellt och i den fysiska världen, och produkten och tjänsten går hand i hand.

På samma tillställning talade också Fredrik Eisner , partner Wester + Elsner Arkitekter. Han var inne på samma linje.

– Trösklarna mellan olika affärsideer slipas ner, sade han och gav exempel på flera matkompcent där saluhall, fika och äta går hand i hand.

”Ingen ordning på någonting!”

I Stockholm finns exempelvis Brillo och anrika Sturehof med restarang, bar och ibland också fiskmarknad utanför på Stureplan. Och man behöver inte befinna sig i Stockholm för att få motsvarande upplevelse. Som hos Grupp F 12:s Köttbaren, en kombinerad bar och butik, som finns både i Stockholm och i Malmö, med en omvittnat stor försäljning i köttdisken.

Eller som Svenska stadskärnors Björn Bergman lite skämsamt uttryckte det:

– Det är ingen ordning på någonting längre. Det gäller att sticka ut. Kreativiteten är hårdvaluta idag för att synas i en urban miljö.

Läs mer om kopplingen mellan vara och tjänst i nästa nummer av Dagens handel, ute hos läsaren onsdag nästa vecka!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062