Turistshopping för miljarder
Förra året omsatte shoppingturismen 84 miljarder kronor. Och mer ska det bli. Enligt Svensk Handels prognos kommer de utländska turisternas konsumtion i detaljhandeln öka med 11 miljarder kronor fram till år 2020.
– Detaljhandeln är en stor del av besöksnäringen. För handelsföretagen gäller det att förstå och utnyttja den potential som finns, inte minst hos utländska besökare. Handeln har allt att vinna på att engagera sig i arbetet för att utveckla Sverige som besöksland, säger Elisabet Elmsäter Vegsö , ansvarig för besöksnäringsfrågor på Svensk Handel.
Tillsammans med HUI researchs Fredrik Kolterjahn presenterade hon idag rapporten på ett välbesökt seminarium på Svensk handel i Stockholm.
Svenska turister grunden
Ungefär en tredjedel av utländska och inhemska turisters konsumtion hamnar i detaljhandeln. Det handlar både om turistresor, där shopping är det primära syftet, och turister som passar på att handla när det ändå är på semester.
Och om det är de svenska besökarna som är den viktiga grunden är det hos de utländska besökarna där tillväxten är störst.
Shoppingturismen växer mest
Den här shoppingturismen har blivit allt viktigare för detaljhandeln och stod förra året för 13 procent av detaljhandelns omsättning. Omräknat till arbetstillfällen handlar det om 35 000 jobb.
Tillväxten i shoppingturismen i Sverige har varit betydlig starkare än den totala turismkonsumtionen och detaljhandeln under de senaste 20 åren. Sedan 1995 har shoppingturismen växt med 237 procent samtidigt som detaljhandeln totalt har vuxit med 128 procent.
Inte bara lyxshopping
Både Elisabet Elmsäter Vegsö och Fredrik Kolterjahn lyfte fram dagligvaruhandeln som en av de sektorer där turisthandeln har en stor, outnyttjad potential. För turister handlar inte bara souvernirer och lyxvarumärken, utan gör lika ofta mer vardagliga inköp.
Elisabet Elmsäter Vegsö ville slå ett slag för kanotuthyrarna, som ett exempel på hur alla grenar av besöksnäringarna behöver kroka arm för att lyfta en orts fulla potential.
– Hyr man kanot för flerdagstur, behöver man handla mat, konstaterade hon och förde resonemanget vidare: den som har fått en bra upplevelse av både natur och mat, stannar antagligen kvar lite längre och passar på att handla något extra i slutet av turen.
Fredrik Kolterjahn var inne på samma linje:
– Kommuner som Gotland och Norrtälje har enormt många fritidshus. Där bidrar besöksnäringen till massor med omsättning på just livsmedel. För det här handlar inte bara om turismshopping med t-shirts, glastroll och roliga hattar, det kan handla om korv, mjölk, ost och lokala specialiteter också.
Fakta, svensk shoppingturism:
– Står för 13 procent av detaljhandelns omsättning
- Omsätter cirka 84 miljarder kronor
– Sysselsätter uppskattningsvis 35 000 personer