23948sdkhjf

Snabbare utveckling än någonsin

Att utvecklingen i handeln går fort är någonting som man alltid har sagt, men mitt intryck är att går fortare än någonsin just nu!
Det är bara ett par år sedan som vi började tala om multikanalshandel, ett uttryck som snabbt ersattes av omnikanalshandel. För den som inte riktigt förstår skillnaden kan man enkelt uttrycka det så att multikanal innebär att man finns representerad med både fysiska butiker och e-handel, medan omnikanal betyder att kunderna ska få samma erbjudande och upplevelse oavsett de handlar i butiker eller e-handel och att de dessutom ska kunna shoppa både via dator, surfplatta och mobil.

Det diskuteras mycket om omnikanalslösningar just nu och handeln satsar stora pengar på att investera i teknisk utrustning, mjukvara och arbetad tid för att tillgodose kundernas krav på att kunna när de vill, var de vill och vad de vill. Det sistnämnda ska vi inte glömma, handeln har blivit global och det som man inte hittar i butik är enkelt att handla på nätet.



Men hur ser det ut om bara några år framåt? Om utvecklingen har gått så fort hittills, hur snabbt ska det inte gå framöver!



Jag sitter dessvärre inte med någon kristallkula, men jag tror att om några år kommer vi inte längre tala om varken butikshandel, e-handel eller omnikanalshandel. Det kommer rätt och slätt att handla om handel – vilken kanal eller teknik som används är ointressant, åtminstone för konsumenten. Det är tjänsterna och produkterna som man erbjuder som har den stora betydelsen.



En stor del av detta nummer av Dagens Handel behandlar den omnikanalsutveckling som just nu pågår i handeln. På sidan 4 kan du läsa om Ulf Johansson, handelsprofessor från Lund, som efterlyser svenska handelsföretags vilja att prova nya format och nya lösningar, istället för att bara testa det som redan finns.



Vem vågar vara först? Och vad kommer vi att få se? En spännande fortsättning på utvecklingen inom handeln följer.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063