23948sdkhjf

Julhandeln på nätet blir rekordstor

Julhandeln via e-handeln beräknas öka med minst 6 procent i år. Det visar Postnords prognoser.
Fyra av tio konsumenter i Sverige tror att de kommer att e-handla julklappar i år till ett sammanlagt värde av 4,3 miljarder kronor. Det framgår av en ny undersökning från Postnord, som presenteras i sin helhet i den kommande e-barometern för tredje kvartalet 2014. Många är fortfarande osäkra men en första prognos indikerar att julhandeln på internet ökar med minst sex procent i år.

Förra året e-handlade svenska konsumenterna julklappar för 4,06 miljarder kronor. Det rekordet verkar slås i år, då 39 procent av konsumenterna uppskattar att de kommer handla julklappar på internet till ett sammanlagt värde av 4,3 miljarder kronor. Samtidigt är det 28 procent av konsumenterna som ännu inte vet om de ska e-handla några julklappar, så tillväxten kan bli ännu högre.

De julklappar som flest anger att de ska e-handla är böcker (som 42 % av konsumenterna som e-julhandlar anger), följt av leksaker (20 %), data- och tv-spel (18 %), barnartiklar (15 %), DVD/Blue Ray (15 %) och barnkläder (14 %).

– Allt fler konsumenter inser hur bekvämt det är att handla sina julklappar på nätet. För många är julen den mest hektiska tiden på året och då föredrar många att spara tid genom att handla hemifrån i lugn och ro istället för att trängas i butiker, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på Postnord.

Av undersökningen framgår även att julhandeln börjar tidigt på nätet. Fyra av tio konsumenter uppskattar att de ska handla flertalet av sina julklappar på internet i november, kulmen nås första veckan i december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078