Mobil shopping ökar
Tillväxten inom e-handel drivs av shopping med hjälp av mobilen. Det visar en ny undersökning från Dibs.
Även om ökning är störst i Sverige som ökar även användandet av mobilen i shoppingsammanhang i Danmark kommer på andra plats med 1 303 000 mobilshoppande kunder och Norge trea med 1 132 000. I kronor och ören ökade svensk e-handel från 75 till 81 miljarder kronor under året och svenskarna genomför nära 30 miljoner mobila köp per år. För kunderna är smidighet och utbud avgörande om köp genomförs i e-handeln numera, inte bara pris.
Mobilshoppingen ökar i alla ålderskategorier, hälften av alla svenskar mellan 25 till 44 år handlar med hjälp av en mobil enhet. Även i ålderskategorin 55 till 64 år ökar mobilshoppingen snabbt, från 12 till 30 procent under året.
- Framtidens shopping är mobil. Vi är mitt i en stor förändring där mobila betalningslösningar kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå. Nätbutikerna har väldigt mycket att vinna på att anpassa sig snabbt till den mobila utvecklingen. Nya mobilanpassade betalningslösningar är under lansering och vi är övertygade om att dessa kommer att flytta köpen till mobilen i en snabbare takt än tidigare, säger Daniel Larsson , vice vd på Dibs.
Segmentet kläder och skor ökar rekordsnabbt när det handlar om köp med mobilen, från 13 till 33 procent på två år.
/habit.se PH