23948sdkhjf

Ny bok sågar Coops strategier

"Coops sista strid" heter boken där de två författarna Nils-Eric Näslund, tidigare vd för Livsmedelshandlarna och Dagligvaruleverantörers förbund och Björn Edsta, tidigare informationsansvarig för Svensk handel, tecknar en mörk bild av Coop Sverige .
Boken, ”Coops sista strid”, bygger på en analys av 25 årsredovisningar och annat ekonomiskt material om bolaget. Den visar att vinstfacit för den kooperativa matjätten de senaste 25 åren är cirka 300 miljoner kronor efter skatt. Med tanke på att kooperationen sålt en mängd tillgångar genom åren innebär det i praktiken en förlust på 20 miljarder kronor, hävdar författarna.
Nils-Eric Näslund hävdar i en DN-intervju att KF, om de hade skött korten rätt, skulle ha haft en vinst i Coop på bortåt 30 miljarder de senaste 25 åren.
– Ska Coop Sverige ha en chans att överleva måste den kooperativa dagligvarukedjan börja plocka marknadsandelar från sina värsta konkurrenter, Ica och Axfood, säger Nils-Eric Näslund.

Han noterar Kooperativa förbundet trots sina drygt 3 miljoner medlemmar, halva den vuxna befolkningen, har KF och Coop misslyckats med att skapa en lönsam dagligvaruhandel. Förutom usla resultat har kooperationen också tappat en tredjedel av sin andel av dagligvarumarknaden medan Ica gått starkt framåt liksom Axfood.

Totalt omsatte dagligvaruhandeln 232 miljarder kronor 2013. Som DN berättat tidigare har Coops nytillträdda vd Sonat Burman-Olsson presenterat en färdplan för koncernen som tar sikte på en vinst 2017. Till DN säger Coop-chefen att det i första hand inte handlar om att plocka marknadsandelar utan mer om att öka försäljningen.

Den slutsats Nils-Eric Näslund drar av detta är att Coops mål är att försöka försvara sin nuvarande marknadsandel på knappt 21 procent mot Icas 50 procent.

– Det håller inte. Varje tiondels ökning av marknadsandelen är oerhört betydelsefull. En procentenhets förbättring betyder i Coops fall en vinst på 500 miljoner kronor i vinst år 2020, säger han.

Omvänt skulle en fortsatt kräftgång på marknaden med en andel på exempelvis 19 procent betyda nya förluster. I Coops fall rör det sig om 900 miljoner kronor jämfört med 2013, enligt de uträkningar som presenteras i boken.

– Coop måste våga utmana, ha både kompetens och kapital att fullfölja och dessutom visa uthållighet i den strid som kommer, säger Nils-Eric Näslund i DN-intervjun.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081