Svag september för mode
Försäljningen av kläder och skor i butikerna dippade under september. E-handeln med kläder ökade däremot något.
Sett till utvecklingen hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder ökat med 0,6 procent. Skoförsäljningen har ökat med 3,2 procent.
E-handeln med kläder går bättre. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade med 1,8 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder via nätet ökat med 2,0 procent.
– Det blev ingen bra början på höstförsäljningen. Inte för kläder, vars försäljning minskade i september och inte för skor, där försäljningen gick ännu sämre, konstaterar Mikael Sandström , branschordförande för Svensk Handel Stil.
Dessvärre är det också en trend som tycks svår att bryta. Sedan 2008 har klädbranschen i september endast ökat ett år, under 2012, och skohandeln under september har bara ökat två år, nämligen 2010 och 2012. Dock kan vi glädja oss med att ackumulerat i år ligger både kläd -och skoförsäljningen på plus.