23948sdkhjf

Butikssäljaryrket är ett hantverk

Ibland känner jag att butikssäljaryrket inte riktigt har den yrkesstämpel det borde vara förtjänt av. Försäljning är ett hantverk på sitt sätt, även om det bedrivs i butik. Det är dock bara så svårt att kvalitetsbestämma.

En liten jämförelse:


När du beställer montering av ett nytt kök av snickaren så kommer du bedöma arbetets kvalitet på en rad parametrar: Sitter alla skåpen där de ska? Är kaklet rakt? Fungerar spisen? Och säkert en massa mer detaljer som du kan besikta med ögat. Är du inte nöjd så kan det sluta med att du inte betalar hela summan till snickaren.


Det är alltså rätt lätt att säga när snickaren gjort ett bra jobb. Det ger snickaren en anledning att känna stolthet över sitt jobb och yrke. Ett gott hantverk är ett gott hantverk.


För vi över detta resonemang till butikssäljaren så blir det knepigare vilket är synd.



Det är så klart svårare att objektivt bedöma om en butikssäljare gör ett bra jobb. Bland annat därför att bedömningen utgår från kundens förväntningar.


I grunden bör arbetet göras på samma sätt oavsett bransch, så att kunden alltid känner sig väl omhändertagen. Det är väl inget orimligt krav?


Men det är ju en stor skillnad mellan snickaren och säljaren: För att bli snickare så utbildar man sig oftast. Men det är sällan fallet med butikssäljaren. Där handlar det ofta om att det är första yrket, och sällan finns en utbildning bakom som stöttar yrket till 100%.



Med tanke på vilken stor sektor detaljhandeln är, och hur många människor som sysselsätts, så borde det läggas mer resurser på att utbilda personalen så att de får en chans att verkligen känna en yrkesstolthet. För tänk hur många människor som varje dag stöter på detaljhandelns personal.


De är väl värda att få köpa sina produkter av en person som verkligen kan yrket, precis lika väl som köksköparen får en bra snickare?



Jag vill gärna kämpa för att butikssäljaren får den chans att känna yrkesstolthet som de är värda. Låt oss ge dem en chans att förkovra sig i sitt "ämne", och bli riktigt bra på det de gör. Tänk att ha ett team i butikskedjan som är toppmotiverat och har den kunskap de behöver för att göra jobbet. Vilket lönsamhet det skulle kunna ge.


Utbilda mer. Träna mer.

Patrik Johansson, Retailväxt
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078