23948sdkhjf

Hållbart: Ekologisk barnmat nästa eko-trend

En tiondel av det som kunder bär hem från Willysbutiken på Hvitfeldtsplatsen i Göteborg är ekovaror. – Det är våra kunder som drivit den utvecklingen,, säger butikschef Daniel Hertze.

Daniel Hertze har jobbat i butik i över tio år och ser en tydlig skillnad. Tidigare var ekosortimentet begränsat och priserna betydligt högre.


– Förut, när prisavståndet var större, var det inte lika många som vågade pröva på, säger Daniel Hertze.


I takt med att sortimentet blir allt bredare och priserna närmar sig de ”vanliga ” varornas stiger ekoförsäljningen. Debatten i media, inte minst kring bananerna, bidrar också till efterfrågeökningen, konstaterar Daniel Hertze. Och för kunden går omsorgen om miljön, den egna hälsan och djurens väl och ve hand i hand.



Dubbelt så mycket ekobananer


Hos Willys över lag, liksom i Daniels butik, är det bananer, mjölk och ägg som är de ekologiska storsäljarna. Första halvåret i år har försäljningen av ekobananer fördubblats.


– Mycket handlar om hur butiken kan framhäva sina produkter och Willy har också bra priser på det ekologiska, säger Daniel Hertze.


I år har ekoförsäljningen hos Willys överlag tagit rejäl fart och ligger idag totalt på fyra procent – detta efter att ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln stått relativt still under flera år. Och efterfrågan finns såväl i storstad som på landsbygd.



Ekologiskt i lösvikt


Det är inte ofta Daniel behöver berätta för kunden att ekovarorna tagit slut, även om det tidvis överlag varit brist på ekobananer.


– Vi brukar se till att ha en liten buffert på de ekovaror som säljer extra, säger Daniel Hertze som just denna vecka när Dagens handel når honom i skyltningen speciellt lyft fram konserver med ekovaror och – som vanligt – frukt och grönt


– Sedan några veckor tillbaka har vi ekologiska äpplen i lösvikt, det uppskattar kunderna väldigt. Förut har vi bara haft dem i påse, säger han.


På frågan om vad han tror blir nästa stora ekologiska storsäljare, funderar han en stund och säger sedan:


– Jag tror det blir ekologisk barnmat. Här kommer ekosortimentet att växa kraftigt. Jag är själv pappa och vet hur medveten man är kring vilken mat man vill ge sina barn.



Läs mer om hållbar handel i Dagens Handel nr 15 som är ute nu


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063