MQ på rätt väg
Besparingsprogrammet har tagit skruv, sortimentet har förbättrats, fullprisförsäljningen har ökat , marginalen har ökat och lager ligger på rätt nivå.
– Fjärde kvartalet, perioden juni-augusti 2014 bekräftar årets positiva trend, säger MQ:s vd Christina Ståhl.
Hon talar om det stora kostnadsbesparingsprogrammet som har levererat förbättringar. Målsättningen var att spara 50 miljoner kronor, och där är man på god väg. Trots kostnadsökningar för personal och hyror har rörelsekostnaderna för helåret minskat från 725 miljoner kronor till 694 miljoner, och besparingarna fortsätter.
Nettoomsättningen för fjärde kvartalet blev 381 miljoner kronor, att jämföra med 349 miljoner samma period 2012-2013. Det innebär en försäljningsökning med totalt 9,2 procent, eller 7,9 procent i jämförbara butiker.
Bättre sortiment
För helåret ökade nettoomsättningen från 1 463 miljoner kronor 2012/2013 till 1 520 miljoner kronor 2013/2014. Det innebär en total försäljningsökning med 3,9 procent, och 2,6 procent i jämförbara butiker. Modebranschen som helhet ökade med 0,1 procent under samma period enligt HUI:s siffror, vilket innebär att MQ tar marknadsandelar.
– Ett betydligt fräschare sortiment med ökad modegrad har gjort att vi haft mycket större andel fullprisförsäljning. Vi har också haft en mer genomtänkt kampanjstrategi för sommarrean, förklarar Christina Ståhl.
Nu ligger fokus på lönsam tillväxt. I Sverige handlar det om att öka ytan på befintliga butiker.
– Det är också dags att fokusera på Norge, och att arbeta vidare på vår omnikanalstrategi, säger Christina Ståhl.