Axfood startar mat-upprop
Med hjälp av sina kunder och sociala medier vill Axfood nu stärka sin ställning på avdelningen för det globala matsortimentet.
– Vi vill utnyttja den kompetens och produktkunskap som finns bland både våra medarbetare och kunder. Med deras internationella erfarenheter kan vi få ett sortiment som ännu bättre avspeglar kundernas förväntningar, säger Axfoods inköpsdirektör Hans Holmstedt .
Började på Balkan
Sedan 2003 har Axfoods kedjor Hemköp och Willys haft ett så kallat globalt sortiment med varor från länder som många kunder har sitt ursprung i. Tyngdpunkten låg från början på Mellanöstern och Balkan, men efter hand har fler länder tillkommit. Genom att uppmana medarbetare och kunder att komma med förslag hoppas Axfood att hitta globala produkter som idag saknas i butikshyllorna på Hemköp och Willys.
På hemsidan och sociala media
– Vi nöjer oss inte med att ha produkter som liknar de som finns att köpa utomlands. Vi vill ha just de varumärken som faktiskt är populära världen över, säger Willys försäljningschef Peter Holm .
Kampanjen kommer att synas i Axfoods sociala mediekanaler och på hemsidan på axfood.se/mat under hösten.