23948sdkhjf

Miljötänk + lönsamhet = sant

Hållbarhetstänket ute i handelsföretagen har nu på allvar satt fart. Och fler börjar inse att det långsiktigt finns lönsamhet i att satsa hållbart.
Länge har miljöarbete och CSR-frågor setts om något som företag jobbar med för ”den goda sakens skull” eller för att skapa goodwill. ”Det är något som den moderna medvetna kunden kräver” brukar det sägas. På många företag har CSR-ansvariga och miljöchefer stångat sig blodiga för att få gehör för sina idéer hos ekonomistyrda ledningar.

Men på senare tid har hållbarhetsarbetet på allvar letat sig in i både ledningsgrupp och styrelserum. En nyligen presenterad internationell rapport, Better growth – better climate, visar att det går att förena klimatåtgärder och god ekonomisk tillväxt.

I rapporten tar man exempelvis upp det faktum att befolkningen växer och att en miljard fler människor de närmaste tio åren kommer att flytta in i världens storstäder. Det ställer krav på bland annat en utbyggd hållbar infrastruktur, som i sin tur kan innebära en bättre ekonomisk utveckling.

På samma sätt kan man se möjligheter för företag som investerar i hållbar utveckling.

I produktionsledet har många företag funnit att investeringar i minskade utsläpp och bättre villkor för personalen faktiskt är lönsamma. Kemikalier och energi kostar pengar. Att spara i stället för att slösa ger lätt mätbara vinster. Personal som har drägliga arbetsförhållanden presterar bättre, något som också går att räkna hem.

Tryck från stora kunder i väst har fått många fabrikanter i leverantörsländer som Indien, Bangladesh och Kina att inse att de tjänar på hållbarhet, även om det initialt svider att ställa om till effektivare processer. Miljöanpassad produktion hjälper till att vinna nya kunder.

Men visst finns det de som fortfarande hävdar att miljöanpassat blir för dyrt.

Ja, på kort sikt är det kanske billigare att mata höns och grisar med antibiotika, och doppa kycklingkroppar i klor än att hålla rent i djurstallarna. Kostnaderna i form av ökad antibiotikaresistens och nya epidemier är dock omätbar.

Hållbarhet har blivit en megatrend och medvetenheten ökar snabbt. Storföretagen är på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063