23948sdkhjf

Polarn och Pyret öppnar pop-up

Mitt i strömmen av resenärer på Stockholms central har barnklädesföretaget Polarn och Pyret öppnat en pop-up. Här finns klassiska basplagg och inlämnade kläder som säljs till förmån för Childhood.
Under sensommaren hade Polarn och Pyret en kampanj för att kunderna skulle lämna in urvuxna kläder. Nu säljs de i pop-upbutiken på Centralen. Pengarna från försäljningen går oavkortat till World Childhood Foundation.
- Polarn och Pyrets filosofi är att göra kläder för barn, inte för små vuxna. Därför är de unisex, och har en passform så det ska gå att röra sig och leka, säger chefsdesignern Carina Lundell.
En viktig del i filosofin är att kläderna håller att ärvas, det tål många tvättar utan att förlora form och färg.
I butiken på Centralen hänger rader av använda, skönt mjuktvättade men fortfarande fräscha plagg.
Ellika Mårtensson , insamlings- och marknadsansvarig på Childhood berättar att samarbetet inte bara handlar om att samla in pengar. Polarn och pyrets filosofi är att barn ska få vara barn, röra sig och leka fritt inomhus och utomhus i alla väder.
- Det stämmer med Childhoods tanke att barn måste få leka. En barndom utan lek genererar inga goda barndomsminnen. Childhoods arbete är inriktat på att skapa starka barn, för att man i framtiden ska slippa försöka laga trasiga vuxna, säger hon.
Polarn och Pyrets Petra Steneker förklarar för Dagens Handel att Centralen är en perfekt plats att synas på:
- Här passerar människor från hela världen, och det ger oss en möjlighet att berätta om vår syn på barn och barns lek, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078