Coop ska bli lönsamt 2017
Det lovar koncernchefen Sonat Burman Olsson i en DN-intervju
– Nu har vi för första gången en plan, en ledning och ett mål. Men det är en del tuffa aktiviteter som väntar, säger Sonat Burman-Olsson i intervjun.
Det handlar om effektiviseringar, neddragningar och kompetensväxling på en rad områden. Bland annat ska butiksfloran stramas upp och dagens 6–7 format bli tre tydliga grenar: storhandel, vardagshandel och kompletteringshandel. Minst ett par miljarder kommer Coop att satsa för att fräscha upp butikerna de närmaste åren.
– Frontlinjen kommer att ligga ute i butikerna, konstaterar Coop:s koncernchef.
Det blir mycket tal om varor, priser och butiksupplevelser. Men det är också den gamla bilden ”tråk- och dyrkonsum” som behöver ändras. Det är Coop-ledningen väl medveten om. Men framför allt ser Sonat Burman-Olsson effektivseringsvinster på 2–3 miljarder kronor.
Visionen som Coop Sverige har mejslat ut under sommaren är att vara ”den goda kraften i svensk dagligvaruhandel”, ett förstahandsval för inte minst barnfamiljerna, betonar hon.
– Vi har inte för avsikt att i första hand öka vår marknadsandel. Däremot kommer vi att öka våra volymer, våra kunder ska helt enkelt lägga mer i sina varukorgar när de handlar hos oss.
Kooperationen har under en följd av år förlorat marknadsandelar, främst till Ica. I dag har Ica lagt hälften av marknaden under sig medan Coop har runt 20 procent.
I somras blev dock Coop av med en av kvarnstenarna, det generösa återbäringssystemet som infördes 2010 men som på kort tid innebar årliga miljardförluster för KF-koncernen. I stället infördes ett poängsystem, definitivt inte lika generöst men mer svåröverskådligt.
Enligt tidningen Icanyheters senaste nummer ska det nya systemet redan ha slagit hårt mot kundstocken. Tidningen hänvisar till en kundundersökning gjord av GFK som visar att var tionde kund har vänt Coop Forum ryggen på grund av det nya poängsystemet.
Sonat Burman-Olsson känner inte till undersökningen och konstaterar att det är för tidigt att dra några slutsatser av sommarens förmånsomläggning. Det var först i går som Coop öppnade sin handel där ihopsamlade poäng kan bytas mot varor och tjänster.
Under sommaren har Sonat Burman-Olsson rest runt och träffat konsumtionsföreningar och butikschefer i hela landet. Den gamla kooperationen har analyserats på djupet i alla beståndsdelar för att hitta en väg ut ur den ekonomiska krisen.
Enligt Sonat Burman-Olsson föreligger nu alltså en plan som täcker organisationens alla delar.
– Allt fokus ligger nu på att vara en dagligvaruhandel. Även KF som är vår största ägare har samma fokus, säger hon.