Kanelbullens dag - större än någonsin
Evenemanget har vuxit kraftigt på senare år, men i år infaller den på en lördag. Kanelbullefirandet kan komma av sig lite när svenskarna är lediga.
Kanelbullens dag har vuxit konstant sedan starten. Förra året åt 57 procent av befolkningen en eller flera bullar, jämfört med 54 procent 2012. Försäljningen via nätet ökar rejält och det är framförallt företagen som handlar allt fler bullar.
4 oktober 2013 såldes 8 miljoner kanelbullar och mycket tyder på att det blir ännu fler på lördag. Men det finns ett visst orosmoment.
- På många företag köper man bullar till de anställda och en del av försäljningen riskerar att försvinna när dagen infaller på helgen. Men jag tror att de flesta företag kommer att bjuda sin personal på kanelbullar på fredagen istället, säger Martin Lundell , VD på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer i ett pressmeddelande.
Mycket har hänt sedan Kanelbullens dag lanserades 1999. Försäljningen av bakverk har som många andra varor flyttat ut på nätet. Magnus Äng och Magnus Noord driver tjänsten SkickaTårta.se där man kan beställa färskbakade bakverk direkt till dörren. Försäljningen av kanelbullar via SkickaTårta.se ökade med 32 procent under Kanelbullens dag förra året jämfört med året innan.
- Kanelbullens dag innebär högtryck och vi räknar med en rejäl ökning i år.
Svenskarna har börjat inse att det är fullt möjligt och väldigt smidigt handla sina bakverk på nätet, säger Magnus Äng.