De säljer el i fysiska butiker
Sedan 2012 har man kunnat köpa el över disk i fysiska butiker. Elbolaget Bixia har sex butiker runt om i landet och försäljningsutvecklingen har gått över förväntan.
Butikskonceptet sjösattes under 2012 och idag finns Bixias butiker i Linköping, Malmö, Trollhättan, Uddevalla, Växjö och Örebro.
Elmarknad i förändring
Enligt Bixia håller elmarknaden på att förändras. Fler företag och privatpersoner vill ta eget klimatansvar. En del väljer att bli egna producenter, andra väljer att köpa närproducerad el samtidigt som de allra flesta gör aktiva val för att minska sin elförbrukning.
– Det här är en trend som vi på Bixia välkomnar och uppmuntrar. Det är också en av anledningarna till vår butikssatsning. I butiken kan vi möta kunderna öga mot öga och hjälpa dem att göra de rätta valen. Dessutom har vi många energibesparande produkter att erbjuda, säger Magnus Ravander.
Butiksetableringarna kan ses som ett paradigmskifte i elbranschen. Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet. Bixia har sedan länge haft som strategi att vara nära kunderna med många små lokala kontor.
– Butikerna är en viktig strategisk satsning som gör att vi kommer närmare våra kunder och kan ge en bättre service. Det gör också att vi står väl rustade inför det nya regelverket –nordisk slutkundsmarknad – som innebär att alla nordiska kunder kommer att kunna handla el över nationsgränserna, förklarar Magnus Ravander.