23948sdkhjf

Detaljhandeln augustiökade

Försäljningsvolymen ökade med 4,6 procent i augusti jämfört med samma månad 2013. Dagligvaruhandeln ökade med 1,8 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,1 procent, enligt HUI:s detaljhandelsindex.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 2,5 procent mellan augusti 2013 och augusti 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,6 procent.
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 1,9 procent mellan juli 2014 och augusti 2014. Under den senaste tremånadersperioden (juni-augusti) var försäljningsvolymen oförändrad jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (mars-maj). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.
.
HUI Research kommenterar:
Augustiutfallet visar en ljummen försäljningstillväxt för detaljhandeln som ökade med 2,5 procent i löpande priser. Dock fanns en kalendereffekt då augusti i år tappade en torsdag och har en extra söndag jämfört med augusti 2013. Tar man hänsyn till denna kalendereffekt har branschen en starkare tillväxt, med en utveckling om cirka 4 procent. Dagligvaruhandeln ökade med försiktiga 1,3 procent, vilket gör att branschen hittills i år ligger
på en tillväxt om 1,8 procent. Sällanköpsvaruhandeln visade en betydligt starkare försäljning med en ökning om 3,6 procent och ligger därmed på en ackumulerad tillväxt om 4,2 procent.

Sällanköp på frammarsch

Med augustis utfall kan sommarmånaderna (juni, juli och augusti) summeras. Försäljningsökningen stannade på 2,8 procent, vilket är starkare än tillväxten under sommaren 2013. Sällanköpsvaruhandeln är på frammarsch och konsumenterna är relativt optimistiska om framtiden. Detta kommer att vara behövligt för handelns tillväxt med
tanke på årets sista fyra månader som möter betydligt tuffare jämförelsetal från 2013.

HUI skisserar två scenarier för detaljhandelns utveckling under hösten:
Det optimistiska scenariot är att de goda förutsättningar som finns, såsom en rekordlåg ränta, ett fortsatt behov av att konsumera kapitalvaror samt hushållens optimism, kan ge en positiv inverkan på konsumtionen och detaljhandeln.

Ett mer dystert scenario är en svagare tillväxt där de resterande månadernas fjolårsomsättning inte nås på grund av de tuffa jämförelsetalen och att hushållens förtroende av någon anledning skulle börja dala.
HUI presenterar en ny konjunkturrapport den 30 september med uppdaterade prognoser för detaljhandelns olika delbranscher.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094