23948sdkhjf

"Att slänga fullt ätbar mat är en svensk folksjukdom"

I Sverige slänger vi cirka 2 miljoner ton mat per år, mest frukt och grönt. Hushållen låter runt 1 miljon ton mat åka rätt ner i soporna. Den andra hälften faller i huvudsak på livsmedelsindustrin, storkök/restauranger och grossister/butiker. Men allt hänger ihop.
Den stora utmaningen blir för alla i kedjan att förändra sina attityder och beteenden. Alla har ett ansvar. För konsumenterna handlar det till och med att ändra sin livsstil.
Visst har det skrivits om matsvinnet de senaste åren. Anna Maria Corazza Bildt driver frågan i Europaparlamentet med stor glöd. Tack Anna Maria! Räknar man hela Europas matsvinn så kastar vi så mycket att en yta lika stor som hela Belgien odlas helt i onödan. Varje svensk familj slänger mat för cirka 8 000 kronor. En signal att matpriserna nog bör höjas eftersom vi har råd att slänga miljoner ton mat! ;).

Ica Luthagen går före
En hel del butiker har också kommit långt med att minska matsvinnet, exempelvis när mat närmar sig bäst-före-datum tillagar och säljer eller skänker man till välgörande ändamål. Ett exempel bland många: ICA Luthagen i Uppsala gör matlådor av sina rester från charken och säljer till lågt pris.

Inte tillräckligt snygga tomater
Engelska livskedjor fick för några år sedan massiv kritik för att man inte ser tillräckligt allvarligt på det samhälleliga slöseriet. Idag kan man se i många butiker avdelningar som säljer mindre perfekta grönsaker och frukt, ”orunda tomater och krokiga gurkor”.
Tesco har tagit kritiken på mycket stort allvar och fullkomligt exploderar i åtgärder och ändå är det som man säger, ”just the start”. Marks & Spencers Plan A (”our way to help protect the planet - by sourcing responsibly, reducing waste and helping communities”) är både en förebild internationellt och dessutom mycket framgångsrik.

Grönsaker Klass II
Dags för efterföljare i Sverige... frukt och grönsaker ”Klass II”, frukt och grönt av inte helt perfekt sort som säljs med stor prisnedsättning...och pedagogiskt tala om att det inte är något fel på smaken, bara på utseendet och att de går utmärkt att använda i matlagningen.

Netto slopar mängdrabatt
En orsak till konsumenternas enorma svinn är förstås att vi handlar hem för stora mängder. Här går Netto-kedjan med sina runt 200 butiker i Sverige, antalet ökar med cirka 20 per år, i spetsen och berättar att man ger ”samma låga pris till ALLA oavsett ANTAL, eftersom mängdrabatterna bär en stor del av skulden. Vi ska ha ‘Sveriges lägsta styckpriser”. Bra Netto, föredömligt.

Handla med måtta
Jag klankar på Systembolaget för att försäljningen av lådviner exploderar. Bortsett från detta håller man en ansvarsfull linje. Tänk den livskedja som, likt Systembolaget, vågade uppmana konsumenterna ännu mer än Netto gör att handla med måtta. Det strider ju mot en affärsmans grundläggande dna, men skulle säkert väcka sympati för den som vågar prova den vägen: "Handla inte för mycket, handla lagom." En slogan som man kan koppla till både etik (solidaritet med svältande människor), miljö (att inte slösa med Jordens resurser) och till både samhälls- och privatekonomi.

Dags för revolution
Konsumenternas attityder och livsstil är nog svårast att förändra, ”enklare” för butiker/grossister. Men konsumenterna behöver nås på många många fronter...Alla otaliga matprogram i TV borde t ex ta ett ansvar att påverka tittarna att inte vara så otroligt fixerade vid utseendet, smaken är lika fin i en gurka som är böjd i stället för helt rak.
Jag och min fru bor centralt i Stockholm, äger ingen bil, och har förmånen att därför inte kunna storhandla, det blir mer ”lagominköp” när allt ska bäras hem för fot. Vi är också noga med att ta hand om middagsrester till matlådor. Lunch äter vi alltid på våra jobb eftersom 2-3 middagar per vecka äter vi på restaurang.
Dags för en revolution kring matsvinn i Sverige, liknande den som är på gång i England.


Mats Wallin, retailkonsult, Unlimited Communication
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078