23948sdkhjf

H&M ökade vinsten

Tredje kvartalet genererade en vinst efter finansiella poster på 6 967 miljoner kronor Motsvarande period 2013 gjorde bolaget en vinst på 5 830 miljoner kronor. Ändå är marknaden besviken...
H&M-aktien sjönk med 3 procent när handeln inleddes på Stockholmsbörsen efter rapportsläppet. Vinsten var i stort sett i linje med förväntningarna, men den försäljningsökning som redovisats hittills i september var relativt svag, skriver TT.

Försäljningen 1-23 september ökade med 7 procent, mätt i lokala valutor och jämfört med samma månad föregående år. "September-försäljningen har hittills påverkats av det osedvanligt varma vädret på flertalet marknader", skriver H&M i ett pressmeddelande.

Företaget öppnade en onlinebutik i Kina i september, som enligt företaget har fått en bra start. Detsamma sägs om onlineförsäljningen i Italien och Spanien, som sjösattes i augusti.

Vd Karl-Johan Persson kommenterar att försäljningen har ökat med 21 procent, vilket han tycker är ett kvitto på att H&M:s kollektioner tagits emot väl.

- Vi har fått ett mycket bra mottagande av våra kunder i samtliga länder. Vi ser vår onlinebutik som ett mycket viktigt komplement till våra fysiska butiker eftersom onlinebutiken gör det möjligt för oss att öka servicen och tillgängligheten för våra kunder, kommenterar Karl-Johan Persson.

Indienlansering uppskjuten
Klädjätten hade planerat att öppna sin första butik i Indien nu i höst, men det skjuts nu fram till 2015. Samtidigt berättar företaget att det planerar butiker i Sydafrika, Peru, Taiwan och Macau nästa år.

I år planerar H&M att öppna motsvarande en ny butik per dag, och nästa år planeras 8 till 10 nya onlinemarknader.

Omsättningen under kvartalet uppgick till 38 805 miljoner kronor, jämfört med 32 040 miljoner kronor ett år tidigare. Bruttomarginalen sjönk till 58,3 procent, från 58,8 procent motsvarande period i fjol.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062